این موافقتنامه به امضای محمدرضا منتظری - مجری طرحهای ساخت و توسعه آزاد راههای وزارت راه و ترابری - و جو شیائو لین - مدیر عامل شرکت همکاریهای تکنولوژیکی و اقتصادی بینالمللی شانگهای- (SFECO) رسید.
منطقه دوم آزاد راه تهران - شمال ۲۵کیلومتر طول دارد و یک تونل رفت و برگشت به طول 6.5 کیلومتر نیز در این منطقه احداث خواهد شد.
مجری طرحهای ساخت و توسعه آزادراههای وزارت راه و ترابری در این باره به ایرنا گفت: ارزش این قرارداد همکاری ۳۲۷میلیون یورو است که ۸۵درصد این مبلغ توسط بانک چینی و ۱۵ درصد آن به عنوان پیش پرداخت از سوی ایران میبایست پرداخت شود.
وی، مدت اجرای منطقه دو (حدفاصل دوآب شهرستانک تا پل زنگوله) را از زمان گشایش اعتبار، سه سال و نیم ذکر کرد.
منتظری گفت: براساس موافقتنامه مذکور، طرفین متعهد شدهاند که ظرف مدت 6 ماه مقدمات لازم را شامل اخذ مجوزها، گشایش اعتبار و آمادهسازی مقدمات اجرای کار فراهم آوردند.
عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و ترابری، انعقاد این قرارداد را در راستای تاکید اخیر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری مبنی بر تعیین تکلیف قطعات 2و 3 تا پایان شهریور ماه ۸۶ ذکر کرد.
وی، طول آزاد راه تهران - شمال را ۱۲۱کیلومتر ذکر کرد و گفت: این طرح در قالب 4 منطقه در حال اجراست و پیش بینی میشود ظرف ۵سال آینده همه مناطق آن به بهره برداری برسد.
وی در پاسخ به این سوال که "چرا اجرای این طرح به پیمانکاران ایرانی واگذار نشده " به ایرنا گفته است: ما بهدنبال کسانی هستیم که منابع مالی را تامین کنند و بدون شک در قراردادهایی که معمولا با طرفهای خارجی منعقد میشود، پیش بینیهای لازم برای استفاده حداکثری از توان فنی و مهندسی کشور رعایت خواهد شد.
منطقه یک، حد فاصل" کن تا دوآب شهرستانک "، منطقه 2 حد فاصل "دو آب شهرستانک تا پل زنگوله "، منطقه 3 حد فاصل "پل زنگوله تا مرزن آباد" و منطقه 4 از مرزن آباد تا چالوس" را شامل میشود.